Direktlänk till inlägg 15 september 2016

Vill våga igen

Av tillbaka-till-lyckan - 15 september 2016 10:47

 

 

JAG VILL

 

MEN VÅGAR INTE

 

 

Den där känslan att man vill något, man vill gå ut på förmiddagen på en promenad, man vill sätta sig på en buss och åka iväg själv eller bara beställa en färdtjänst.

 

Att tänka på allt mysigt som man missar,  den friska luften, få komma ut och se människor, promenera runt i gamla stan eller bara hemma i området.

 

Idag är det jättehärligt väder och jag vill så gärna åka iväg någonstans. Bilen är på verkstad så det är färdtjänst eller buss som gäller. Av dessa alternativ så skulle jag direkt välja färdtjänst eftersom då åker jag själv med en chaufför som kör mig dit jag vill. Men samtidigt så betyder det att jag är ensam med en främmande man i en bil.

 

Andra alternativet är buss. Det känns lite säkrare på det sättet att då finns det fler folk runt omkring, men där blir det jobbigt eftersom då måste jag hålla koll på så många istället.
Vem är var, vem gör vad, vem säger vad, vem ser elak ut, finns det någon eller något som kan trigga mig så jag börjar minnas och tänka på allt som hänt. Plus att jag sitter instängd och inte kan gå av vart som helst. Är det mycket folk på bussen så att det är fullsatt, då är det totalt omöjligt, då måste man sitta bredvid någon och det blir ju ganska nära. Om jag sitter längst in brukade jag luta mig så mycket mot fönstret som möjligt för att få mer egen plats. Om jag kom på bussen och det bara fanns plats längst ut på alla sätena så valde jag att stå, oavsett hur långt jag skulle.

 

Sist jag åkte buss själv så grät jag. Jag fick panik redan på väg till busshållplatsen och när jag väl satt på bussen började jag gråta. Men då skulle jag till vårdcentralen så jag  var nervös för det också, men att man kan bli så obekväm med något som för många är så självklart.

 

Som ni förstår så åker jag alltså inte längre buss, OM jag skulle göra det så måste jag ha sällskap med mig, lugnande tablett och åka en tid då det är nästan tomt i bussen. Men jag vet inte om det skulle hjälpa, jag skulle få panik bara jag visste att jag skulle gå till bussen.

 

Då kan man tänka att färdtjänsten som jag har är bra, en möjlighet att bli lite mer fri och kunna åka någonstans utan att behöva tänka på parkering för bilen och alla vägarbeten och avstängningar som finns överallt. Men då är ju problemet att jag inte litar på någon, jag litade på X och han sårade och skadade mig så vad kan då en person göra som jag inte känner?


   

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tillbaka-till-lyckan - 18 februari 2017 16:40

Nu har utredningar för asberger och ADD påbörjats och den psykologen sa att det inte var några diagnoser jag har, utan det är traumat som jag har varit med om som har ändrat mig som person helt och hållet. Vet inte riktigt hur jag ska reagera, jag...

Av tillbaka-till-lyckan - 26 januari 2017 22:55

    Ja, nu har jag precis fyllt i två formulär via datan som är tills imorgon då jag ska till Capio och träffa en ny psykolog som ska bedöma om jag har social fobi och eller asperger. Social fobi har jag diagnostiserat mig själv med, så det skull...

Av tillbaka-till-lyckan - 17 januari 2017 18:51

    Imorgon är en dag jag har väntat länge på. Då ska jag till Capio och förhoppningsvis få svar på utredningen som jag har gjort, nämligen ADD. På ett sätt hoppas jag att det är ett positivt svar att jag faktiskt har det, för det skulle förklara...

Av tillbaka-till-lyckan - 12 januari 2017 14:49

Idag är det 101 dagar sedan jag gjorde min gastric bypass operation och jag mår så mycket bättre nu. Inte bara fysiskt utan även psykiskt. Det har hjälpt mig till ett bättre mående även om jag fortfarande har svårigheter i vardagen rent psykiskt. Jag...

Av tillbaka-till-lyckan - 12 december 2016 22:20

Jag gillar julen, har alltid gjort och kommer alltid att göra! Finns inget mysigare än att sitta inbäddad under en filt och titta på film medan det snöar ute, eller att baka pepparkakor och julgodis och ha julmusik på i bakgrunden. Få ta fram pynte...

Ovido - Quiz & Flashcards