Direktlänk till inlägg 15 september 2016

Gastric Bypass, träning och kost

Av tillbaka-till-lyckan - 15 september 2016 11:24



VERKLIGHETEN OCH DRÖMMEN

 

 

När jag var yngre så var det full fart som gällde, jag spelade fotboll (mittfältare), gick på ridskola och dansade. När jag var hemma tyckte jag om att cykla, vara i trapetsen på vår tomt och att vara på klätterställningar. När jag var 6 år började jag spela fotboll och gå på ridskola och fortsatte med båda dessa aktiviteter i 8 år. Dansen har jag inte så mycket minne av, jag slutade mycket tidigare med den.

 

Även efter jag slutat med dessa aktiviteter var jag som jag själv anser det, "normalviktig". Varken smal eller överviktig. När jag började jobba på McDonald´s ändrades det såklart för då åt man den maten varje dag man jobbade. Men som jag minns det så gick jag ner i vikt igen direkt när jag slutat där.

 

MEN när jag varit tillsammans med X i två år och allt hade hänt såg jag mat som min enda tröst och sällskap. Jag vågade inte prata med någon och berätta vad som hade hänt, så jag började tröstäta och hetsäta.

 

Detta pågick i fem års tid och jag visste att jag gick upp i vikt mycket och snabbt, men jag tänkte inte på det. Jag brydde mig helt enkelt inte. Det enda som fick mig att må bra, var att äta. Då var jag lycklig, avslappnad och mådde bra.

 

I början på 2015 fick jag en medicin som var mot sömnproblem och depression. Biverkningen på denna medicin var ökad aptit och därmed viktuppgång. Det var inget jag ens då brydde mig om eftersom jag mådde så dåligt psykiskt. Jag ville bara få sova och det skulle jag få göra med denna medicin. Men när jag ätit den i ca 2 månader började jag må bättre så då valde jag att prata med läkaren på vårdcentralen och vi bytte ut den till en annan "snällare" medicin.  

 

Men eftersom jag innan hade ätit så mycket, så fortsatte jag med det helt automatiskt. Det var plötsligt jag insåg att under dessa 2 månader, så hade jag gått up nästan 20 kg.

Jag mådde sämre psykiskt efter den upptäckten och återgick då till gamla vanor. Tröstäta....

 

I slutet på 2015 pratade jag med samma läkare och sa att jag ville göra en gastric bypass operation eftersom jag kände att jag hade alldeles för mycket vikt att förlora och inte skulle klara det själv även om jag skulle ändra kost och börja träna. Sen var det också det att jag ville ha den hjälpen så jag kunde få börja om från början. Bort med allt gammalt som jag ansåg att han hade gjort mot mig och få en ny början, ett nytt liv.

Vi väntade till Mars 2016 med att skicka in remissen till Ersta sjukhus och därifrån gick det fort. Jag fick tid för gruppmöte och prata med kirurgen i Juni och nu har jag fått min operationstid.

 

Med endast 3 veckor kvar till operation valde jag att bara äta flytande. Annars ska man göra det två veckor innan, men jag kände att jag ville gå ner så mycket som möjligt innan operation.
Jag har även börjat promenera hemma i området, eftermiddag och kväll för att minska chansen att träffa på någon jag känner. Så nu lever jag på shake och soppa från Modifast och frukosten består av en kopp te. Jag dricker väldigt mycket vatten också och har på två dagar gått ner 2,6 kg. Jag vet att det bara är vätska, men känns så roligt. Äntligen har jag nåt att se fram emot. 

 

 

 

 

 

 

   

 
 
Mirhepo

Mirhepo

16 september 2016 04:48

Hej fröken...

Länkar till en massa bra om t.ex ptsd relaterat. En del om ätstörning osv. plus lite tokerier hehe.

Lycka till med tillfrisknande :)

http://mirhepo.bloggagratis.se

 
Carrie

Carrie

16 september 2016 09:23

Hej..
Oj vad gripande berättelse, jag grät när jag läste din blogg. Jag har också varit i ett förhållande där jag utsattes för tortyr. Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Jag skäms fortfarande för det som har hänt och en del olika val som jag har gjort i mitt liv mm. Men kom ihåg att du är ett offer och du kommer att vinna det här. Jag vann kampen om mig själv, åtminstone delvis. Det är 12 år sen jag lämnade han som misshandlade och torterade mig, men fortfarande har jag bekymmer med mig själv. Jag tänker dock aldrig ge upp. Jag vet och förstår att du är rädd på så många olika sätt, det är jag också. Men du har modet att skriva om det i din blogg, det har inte jag. Jag beundrar dig sååå otroligt mycket för ditt mod och din styrka. Jag skulle gärna vilja få kontakt med dig eftersom att jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Snälla om du orkar, vågar och vill så lämna gärna en kommentar i min blogg, men det är bara om du själv vill. Jag förstår dig och tycker du är fantastisk.

Sköt om dig.

Mvh/ Carrie

http://Thatsmylife83.bloggplatsen.se

tillbaka-till-lyckan

16 september 2016 16:53

Hej!
Vad roligt att du skrev till mig. Jag skäms också fortfarande för det som hänt, det är en kamp varje dag nästan...

Jag gillar speciellt det du skrev att du aldrig tänker ge upp. Helt rätt!!

Det här är min första blogg någonsin så jag vet ingenting om hur det går till eller hur man gör. Jag bara skriver det jag känner. Det var väldigt svårt att skriva om det som hände eftersom det är så många år sedan, men har försökt komma ihåg så gott det gick.

Tanken som jag hade med bloggen var att om den kunde hjälpa en person att bli starkare eller inse att det faktiskt finns flera som blivit riktigt illa behandlade så skulle jag bli glad att jag kunnat hjälpa till lite på vägen.

Du får mer än gärna skriva igen, jag fattar som sagt inte hur man gör.... URL...

Stort tack för det du skrev, det betyder väldigt mycket
Med vänlig hälsning //

 
Carrie

Carrie

21 september 2016 14:55

Hej igen :-).
Ååh vad roligt att du svarade på det jag skrev. Jag följer din blogg och läser vart enda inlägg. Du skriver att du har bloggen för att hjälpa andra, det gör du verkligen med din blogg tycker jag. Den är så ärlig, stark och när du skriver och delar med dig så känner jag en enorm styrka inom mig och tacksamhet för att både du och jag har tagit oss genom allting och överlevt, vi har såklart fått våra bekymmer pga det vi varit med om men samtidigt har vi en enorm styrka inom oss som bevisar att man klarar av mer än man tror. Så genom det så är vi redan vinnare, nu ska vi bara lära oss att leva som vanligt igen :-).

Jag har ett ganska bra liv nu på landet med sambo och 2 barn men det har inte varit någon lätt resa för mig att ta mig dit jag är idag. Fortfarande har jag inget fast jobb mm. Jag kan gärna berätta lite mer personligt om du vågar lita på mig och med tiden ge mig din fb eller mejl. Men det är sånt vi kan ta längre fram om det känns bra för oss då också. Den första kontakten är jag alltid lite försiktig med, men jag beundrar dig och ser mig själv väldigt mycket i dig.

Tack för att du finns :-). Stort tack till dig med... Stor Kram
Mvh// Carrie

http://Thatsmylife83.bloggplatsen.se

tillbaka-till-lyckan

27 september 2016 11:07

Hej =)

Kul att du följer bloggen, det gör att det känns ännu viktigare då att skriva inlägg och dela med mig av händelser, tankar, rädslor....

Ja, vi som har tagit oss igenom något sånt här är väldigt starka, det är inte många som klarar att komma tillbaka efter att ha varit längst nere på botten. Även om det som du skriver, vissa svårigheter fortfarande med tex jobb så har vi ändå kommit väldigt långt och det ska vi vara stolta över.

Härligt att höra att du har sambo och 2 barn, jag förstår att det inte har varit lätt alltid.

Själv så är jag i ett förhållande med en man (Sebastian) sedan 7 månader tillbaka men det är det allra bästa förhållandet jag någonsin har haft. Och det gör att jag blir rädd, jag är inte van vid att ha någon som bryr sig om mig, som tänker på mig i första hand.....

Men det är också sånt jag lär mig sakta med tiden. Nu har jag också kommit så långt så jag har tänkt ut vad jag skulle kunna tänka mig att jobba med, det trodde jag aldrig skulle hända igen. Så vi tar oss framåt!

Jag är precis som du med att vara försiktig i början innan jag känner någon, men nu med bloggen så känner jag att jag måste vara öppen för att kunna hjälpa och dela med mig av verkligheten, inte förfina den eller så. Däremot så har jag svårt för att gå ut med namn och mer info om mig själv, men det kanske kommer med tiden.

Tack för allt du skriver, det känns bra att veta att det finns en person som läser och följer bloggen.

Kram // =)

 
Carrie

Carrie

27 september 2016 12:26

Tack själv :-).

Eftersom att vi har varit med om liknande händelser och båda har farit så fruktansvärt illa av det vi varit med om så känner jag att det hjälper att läsa din blogg. Jag har ju inte berättat om något sånt i min blogg men igår tog jag modet till mig och skrev lite mer om mitt liv från förr. Inte mycket men lite. Ta inte det här fel men jag mår bra av att läsa din blogg där du berättar så ärligt om det du varit med om, det får mig att våga berätta om en del saker jag har varit med om.

Så att jag kanske kommer att berätta mer om det jag varit med om är helt och hållet din förtjänst och det ska du ha stort tack för. Jag vet inte om du har läst min blogg, men plötsligt vågar jag berätta, det kommer sakta men säkert och jag kommer nog inte att berätta precis allt, det går inte att göra det känns det som, inte just nu åtminstone, men kanske med tiden.

Jag har inte heller gått ut med mitt riktiga namn i bloggen, det vill jag inte göra. Däremot så har jag gått ut med mitt smeknamn, Carrie. Jag har också valt att inte göra min blogg så stor utan det är några stycken som jag känner som har min bloggadress. Sen att hela världen kan läsa den det är helt okej för mig, alla vet ju inte vem jag är.

Sköt om dig och fortsätt skriv. Men tiden kanske vi kan bli vänner, jag tror det är bra att han en vän som varit med om liknande saker som man själv har eftersom att man förstår varandra på ett helt annat sätt, man kan hjälpa och stötta varandra på ett annat sätt då. Tack för att du finns :-).

//Kram

http://Thatsmylife83.bloggplatsen.se

tillbaka-till-lyckan

10 oktober 2016 11:42

Hej igen =)

Här har det varit fullt upp, jag opererades för en vecka sedan och sedan jag kom hem har jag åkt fram och tillbaka till sjukhuset med katten istället. Men nu verkar allt ha lugnat ner sig, äntligen.

Det är bara kul att höra att du mår bra av att läsa min blogg, den är till för mig som terapi men allra helst att kunna hjälpa någon annan som har det eller har haft det svårt. Bara få veta att man inte är ensam om det, det hjälpte mig mycket när min terapeut berättade vad hon varit med om. Då kände jag att jag vill ge tillbaka på något sätt. Kul att det uppskattas!

Roligt att höra också att du börjat skriva lite om det i din blogg, det är ett jättestort och bra steg. Det första jag gjorde var att skriva ut nästan som en bok om mig själv, jag fick ihop 30 sidor, dataskrivet, och sedan efter det började jag skriva här.

För mig så är det bara en person som jag känner som har adressen till min blogg, det är pojkvännen. Känns bra att han får veta vad jag tänker vissa dagar eftersom han vill hjälpa mig allt han kan. Hoppas verkligen att du har samma stöd hemifrån, jag är ganska säker på att du har det och det är nåt vi ska vara stolta över.

Jag hoppas att vi kan bli vänner med tiden, håller med dig att det är bra att ha en vän som varit med om nåt liknande. Ingen annan kan någonsin förstå helt.

Ha det jättebra tills vi hörs igen =)

Kram på dig

 
Carrie

Carrie

16 oktober 2016 21:29

Hejsan :-).

Hur känner du dig nu efter operationen?.
Hoppas du står ut med att inte få äta vanlig mat, jag tycker du kämpar på bra, själv skulle jag bli tokig.

Jag läste om din kisse, jag hoppas verkligen att kissen får vara frisk nu. Jag har en katt som är 5 år, hon heter Sky. Jag vet inte om du läser min blogg men det finns bilder på henne i den :-).

Du gav mig lust att dela med mig i bloggen, senast idag skrev jag ett inlägg om det jag varit med om. Det är verkligen skönt att få skriva av sig i sin blogg och kunna hjälpa andra, jag har fått en del positiv respons.

Jag vill gärna vara din vän.

Ha det så jättebra nu :-).

Stor kram/ Carrie.

http://Thatsmylife83.bloggplatsen.se

tillbaka-till-lyckan

29 oktober 2016 22:13

Hej ?
Jag som hade tänkt svara snabbare till dig den här gången....

Jag mår bra efter operation, var jobbigt och gjorde ont första veckan efter men sen har det inte varit några problem. Deppade väl ihop lite mot slutet av soppveckorna, då var det inte roligt längre. Sen ska det vara puré men jag äter vanlig mat som jag tuggar och tuggar ?

Nästa vecka får jag börja äta normalt, då blir det mycket frukt och grönsaker. Det har jag saknat mest.

Kissen mår bra igen, tror att det var stressrelaterat och att han märkte att jag inte mådde bra när jag kom hem från sjukhuset.

Jag läser inte din blogg men ska börja göra det. Ska leta upp den imorgon ?

Hoppas allt är bra med dig/er

Kram

 
Carrie

Carrie

25 november 2016 12:49

Hej :-).

Det är absolut ingen fara. Kul att höra att du mår bra efter operationen. Inte konstigt om du blev deppad i slutet av soppveckorna, det måste har varit jättetufft för dig.

Djuren känner verkligen av hur man mår. Skönt att kissen mår bra igen. Du kämpar på otroligt bra trots att det är tufft för dig, men det här kommer du att fixa. Även om jag inte känner dig ännu så ska du veta att jag tror på dig och känslan jag får är att du inte ger upp, kanske ger du upp för stunden vilket är helt ok, så länge du fortsätter kämpa.

Det är så många gånger som jag har tänkt att det inte går, men så går det endå.

Sköt om dig vännen :-).
KRAM

http://Thatsmylife83.bloggplatsen.se

tillbaka-till-lyckan

1 december 2016 15:12

Hej :)

Hur mår du?
Jag hoppas att du mår bra och har det bra!

Nu har jag börjat äta riktig mat igen och det var så gott första två veckorna. Men sedan dess har jag ingen aptit, känner inte hunger längre. Men det är ju en biverkning av operationen. Men tycker ändå att det går bra, har gått ner 20 kg totalt sedan mitten på september så det går ju framåt :)

Du har helt rätt, jag ger inte upp lätt. Envisheten är och har varit min livräddare flera gånger. Men som du säger, visst finns det stunder man inte orkar längre. Men det är inget som stoppar mig från att gå vidare. Jag tänker att det här, så som jag mår, det som han har gjort mot mig, han ska inte få vinna. Det är mitt liv, jag bestämmer.


En konstig fråga...
Har du några tankar om man kan få kontakt med någon närstående som gått bort?
Exempelvis genom en dröm eller en känsla?

Eller är det något som är helt uteslutet?

Nu måste jag fortsätta baka, jag och min mamma ska stå på en julmarknad och sälja kakor, bullar och bröd. Det är på ett ålderdomshem så det är supermysigt. Har bakat sedan i tisdags men när jag väl har börjat så vill jag inte sluta för det är så roligt.

Ha det jättebra!! Kram




Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tillbaka-till-lyckan - 18 februari 2017 16:40

Nu har utredningar för asberger och ADD påbörjats och den psykologen sa att det inte var några diagnoser jag har, utan det är traumat som jag har varit med om som har ändrat mig som person helt och hållet. Vet inte riktigt hur jag ska reagera, jag...

Av tillbaka-till-lyckan - 26 januari 2017 22:55

    Ja, nu har jag precis fyllt i två formulär via datan som är tills imorgon då jag ska till Capio och träffa en ny psykolog som ska bedöma om jag har social fobi och eller asperger. Social fobi har jag diagnostiserat mig själv med, så det skull...

Av tillbaka-till-lyckan - 17 januari 2017 18:51

    Imorgon är en dag jag har väntat länge på. Då ska jag till Capio och förhoppningsvis få svar på utredningen som jag har gjort, nämligen ADD. På ett sätt hoppas jag att det är ett positivt svar att jag faktiskt har det, för det skulle förklara...

Av tillbaka-till-lyckan - 12 januari 2017 14:49

Idag är det 101 dagar sedan jag gjorde min gastric bypass operation och jag mår så mycket bättre nu. Inte bara fysiskt utan även psykiskt. Det har hjälpt mig till ett bättre mående även om jag fortfarande har svårigheter i vardagen rent psykiskt. Jag...

Av tillbaka-till-lyckan - 12 december 2016 22:20

Jag gillar julen, har alltid gjort och kommer alltid att göra! Finns inget mysigare än att sitta inbäddad under en filt och titta på film medan det snöar ute, eller att baka pepparkakor och julgodis och ha julmusik på i bakgrunden. Få ta fram pynte...

Ovido - Quiz & Flashcards