Direktlänk till inlägg 22 september 2016

ADD - utredning

Av tillbaka-till-lyckan - 22 september 2016 12:11

 

 

ADD-UTREDNING


 

 

Min utredning för ADD börjar måndag 26/9 fick jag veta igår av min psykolog via telefon. Han hade fått ett återbud angående en sådan utredning och frågade om jag var intresserad av att få den gjord. Man skulle träffas ca 5-6 gånger, berätta om hur man upplevt sig själv som person redan från barndomen...

Men även förlädrarna skulle få svara på frågor, han sa att det är nästan som en intervju som handlar om ditt liv.


Jag vill bara få det här gjort eftersom jag är övertygad om att jag har ADD. Hellre att jag får veta svaret än att bara gå och undra och vara allmänt förvirrad och glömsk. Bara det att koncentrationen alltid har varit ett problem för mig visar ju att det är någonting.


Delar med mig lite info jag hittade på nätet

 

 

 

 

 

 

 

 

OUPPMÄRKSAMHET
       (Behöver 6 av 9)

  1. ofta misslyckas med att ge stor uppmärksamhet på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, arbete eller andra aktiviteter
  2. ofta har svårt att behålla uppmärksamheten inför uppgifter eller aktiviteter spel
  3. Ofta verkar inte lyssna på direkt tilltal
  4. Ofta följer inte igenom på instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, sysslor, eller uppgifter på arbetsplatsen (nej om oppositionellt beteende eller inte förstår instruktionerna)
  5. ofta svårt att organisera uppgifter och aktiviteter
  6. undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter eller aktiviteter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)
  7. tappar ofta bort saker som behövs för uppgifter eller aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
  8. ofta lätt distraherad av yttre stimuli
  9. ofta glömsk i dagliga aktiviteter

Men kom ihåg att även om du har tillräckligt av dessa symtom så betyder inte det att du har ADD, det är så mycket mer som spelar in och måste utredas med psykolog.

 

För min del stämmer alla dessa punkter in och har gjort det sedan jag var yngre.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tillbaka-till-lyckan - 18 februari 2017 16:40

Nu har utredningar för asberger och ADD påbörjats och den psykologen sa att det inte var några diagnoser jag har, utan det är traumat som jag har varit med om som har ändrat mig som person helt och hållet. Vet inte riktigt hur jag ska reagera, jag...

Av tillbaka-till-lyckan - 26 januari 2017 22:55

    Ja, nu har jag precis fyllt i två formulär via datan som är tills imorgon då jag ska till Capio och träffa en ny psykolog som ska bedöma om jag har social fobi och eller asperger. Social fobi har jag diagnostiserat mig själv med, så det skull...

Av tillbaka-till-lyckan - 17 januari 2017 18:51

    Imorgon är en dag jag har väntat länge på. Då ska jag till Capio och förhoppningsvis få svar på utredningen som jag har gjort, nämligen ADD. På ett sätt hoppas jag att det är ett positivt svar att jag faktiskt har det, för det skulle förklara...

Av tillbaka-till-lyckan - 12 januari 2017 14:49

Idag är det 101 dagar sedan jag gjorde min gastric bypass operation och jag mår så mycket bättre nu. Inte bara fysiskt utan även psykiskt. Det har hjälpt mig till ett bättre mående även om jag fortfarande har svårigheter i vardagen rent psykiskt. Jag...

Av tillbaka-till-lyckan - 12 december 2016 22:20

Jag gillar julen, har alltid gjort och kommer alltid att göra! Finns inget mysigare än att sitta inbäddad under en filt och titta på film medan det snöar ute, eller att baka pepparkakor och julgodis och ha julmusik på i bakgrunden. Få ta fram pynte...

Ovido - Quiz & Flashcards