Direktlänk till inlägg 27 september 2016

Utredningen för ADD

Av tillbaka-till-lyckan - 27 september 2016 11:22

 

 

 

PSYKOLOGEN, JAG & ADD-UTREDNING

 

 

Igår var jag hos min psykolog för att påbörja utredningen om ADD. Jag känner själv att jag har svårt för många saker som tex; förvirrad, dåligt minne, koncentration, uppmärksamhet, att komma igång att göra något, slarvfel.....

 

Så igår skulle vi börja denna utredning och jag visste inte alls vad som väntade mig. Men jag var på väldigt bra humör, det var en riktigt bra dag. Jag var glad och pigg och ville göra saker.

 

Vi satte oss vid hans skrivbord och så började han med att förklara hur det skulle gå till och jag bara skrattade och tänkte nog att jag kommer inte få godkänt på någonting....

Sedan frågade han mig lite vad jag var bra och mindre bra på, tex språk, matte, visuella minnesbilder.

 

Jag sa precis som det var att jag inte haft någon matte sedan jag var 9 år så det är något som jag inte alls kan. Känns inte heller som att jag kommer lära mig det men finns ju miniräknare som löser det problemet åt mig.

 

Språk däremot är jag bättre på, det gillar jag. TYcker det är jättekul att lära mig nya språk.

 

Första testet var med små kuber, jag skulle följa ett mönster på en bild och det var jättelätt i början. Men sen gav jag upp, logiskt tänkande är inget för mig!

 

En annan övning vi gjorde var att han läste upp siffror som jag sen skulle upprepa. Det gick ganska bra, ända tills han hade totalt 6 siffror. Jag tyckte att detta var svårt, men sen skulle vi göra samma övning, MEN, jag skulle säga siffrorna bakifrån. Han sa tex; 1 3 5 och då skulle ju jag svara 5 3 1. Gick också väldigt bra i början men sen blandade jag ihop siffrorna lite.

 

Jag hade bakat dagen innan, på söndagen, som jag tog med mig till Capio för jag tycker dom är så bra och trevliga där. Det blev väldigt uppskattat, hallongrottor och snedskurna chokladkakor.

 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tillbaka-till-lyckan - 18 februari 2017 16:40

Nu har utredningar för asberger och ADD påbörjats och den psykologen sa att det inte var några diagnoser jag har, utan det är traumat som jag har varit med om som har ändrat mig som person helt och hållet. Vet inte riktigt hur jag ska reagera, jag...

Av tillbaka-till-lyckan - 26 januari 2017 22:55

    Ja, nu har jag precis fyllt i två formulär via datan som är tills imorgon då jag ska till Capio och träffa en ny psykolog som ska bedöma om jag har social fobi och eller asperger. Social fobi har jag diagnostiserat mig själv med, så det skull...

Av tillbaka-till-lyckan - 17 januari 2017 18:51

    Imorgon är en dag jag har väntat länge på. Då ska jag till Capio och förhoppningsvis få svar på utredningen som jag har gjort, nämligen ADD. På ett sätt hoppas jag att det är ett positivt svar att jag faktiskt har det, för det skulle förklara...

Av tillbaka-till-lyckan - 12 januari 2017 14:49

Idag är det 101 dagar sedan jag gjorde min gastric bypass operation och jag mår så mycket bättre nu. Inte bara fysiskt utan även psykiskt. Det har hjälpt mig till ett bättre mående även om jag fortfarande har svårigheter i vardagen rent psykiskt. Jag...

Av tillbaka-till-lyckan - 12 december 2016 22:20

Jag gillar julen, har alltid gjort och kommer alltid att göra! Finns inget mysigare än att sitta inbäddad under en filt och titta på film medan det snöar ute, eller att baka pepparkakor och julgodis och ha julmusik på i bakgrunden. Få ta fram pynte...

Ovido - Quiz & Flashcards